Tuesday, November 28, 2017

Trip ke Guangzhou: Part 1 Persediaan


Helo dan assalamualaikum!

Mulai hari ini, blog will be updated pasal Trip ke Guangzhou November 2017. Diharapkan perkongsian saya ni dapat bantu sesiapa yang nak ke Guangzhou untuk meneroka dan menyelam plaza dan tempat borong kat China sana. Sharing saya akan lebih kepada jenis backpacker sebab i pergi pun backpacker. Kalau rasa takut, takut dan takut nak ke sana sendiri tanpa guide sila join trip yang orang buat. Berlambak. Gugel je.

Okay sebelum ke sana, ada beberapa hal yang kita kena buat dulu. Maklumlah China kan negara luar, bukan macam Cameron Highland main redah saja.

Okay jom tengok senarai semak masuk universiti:

1) Bebaskan diri dari PTPTN. Haha. Semua maklum kan yang kalau block list tu memang tak boleh ke oversea. Silalah kau menangis dalam hujan sebab no one knows. Okay, kalau case memang kena pergi jangan risau dan lap airmata tu. Korang just bayar tunggakan PTPTN je. 

Macam mana nak bayar?

Gunalah KWSP. Penat kerja siang malam, takkan buat shopping kat Lazada saja. Ambil sikit dari akaun 2 tu buat bayar PTPTN. Cara dia senang je, proceed ke mana-mana cawangan PTPTN berdekatan, tak kan la PTPTN dekat rumah saya pula.

Nanti kat sana ada pegawai yang akan bantu. =)

2) Book tiket dan hotel

Yang ni very the basic. Tiket tu carilah time Air Asia buat promosi atau kalau duit banyak esok pun boleh pergi. Yelah tahu, korang nak tahu harga tiket saya kan? Ceh!

Haritu saya book dua bulan awal total tiket including 20kg luggage per person dan meal untuk 2 dewasa dan seketul infant RM1400. Murah dah ni. So pakai harga ni untuk benchmark. Hahaha

Next post saya akan sharing pasal hotel saya duduk selama 6 hari kat Guangzhou.

3) Passport

Untuk yang belum ada passport, jangan buat macam China tu sebelah rumah kau je masuk tak pakai buku merah jangan lupa bawa ni. Sehingga Nov 2017, harga passport RM200 untuk 5 tahun. Kalau baby RM100. Saya buat passport dekat Putrajaya. Orang memang akan sentiasa ramai sebab orang Malaysia ni kaya, so depa suka ke oversea. Atau mungkin sebenarnya tempat buat passport tu penuh dengan bangla je.




Dekat Putrajaya ni, kalau ada baby, akan ada nombor khas, maknanya tak perlu tunggu lama untuk ke kaunter untuk ambil gambar dan permohonan. Tapi untuk collection still lama. Jangan risau sebab kat situ ada bilik menyusu dan playroom. So anak-anak tak adalah bosan sangat.

Dan kalau tak ada baby, duduklah menunggu sambil layan korean drama 16 episod tu.

4) Visa

China ni dia tak terima kalau muka pecah rumah nak masuk negara dia. So, pergi apply visa ke china dulu ye. Dekat KL, tempat dia dekat bangunan Hampshire. Visa ni kena applied bila passport, hotel booking dan check in flight dah siap. Oh ya, jangan lupa untuk bawa gambar saiz passport yang berlatarbelakang warna putih sesuci lebaran itu.



5) Study on tempat yang korang nak pergi

Biasanya orang ke Guangzhou untuk beli borong. Kalau nak bercuti tu tak best sangat sebab tak banyak pun tempat menarik. So jangan lupa untuk senaraikan lokasi plaza borong yang korang nak pergi. Dan macam mana nak pergi.



Main transport untuk backpacker macam kita ni adalah metro atau kat sini kita panggil LRT. Metro kat China sangat best sebab waktu menunggu cuma 2 ke 3 minit dan hampir semua plaza borong ada akses ke stesen metro berdekatan. Senang. Cuma penat berjalan je la.

6) Daftar dengan shipping atau forwarder company

Kalau korang dah plan nak borong banyakkkk gila, option untuk bawa balik barang adalah melalui laut. Jadi jangan lupa untuk cari company yang buat servis ni. Kalau tak tahu nak cari, email saya sebab saya boleh bantu. Oh ya, saya tak dapat komisen pun kalau recommend syarikat yang saya guna ni =)

7) Join kursus atau seminar borong ke China

Actually kalau korang betul-betul study, tanya orang dan sebagainya tak pergi class pun tak apa. Tapi kalau ada duit lebih join je mana-mana kelas untuk up knowledge dan berkenalan dengan orang. Tapi jangan berangan nak tanya details lokasi borong sebab depa tak akan beritahu. Hahaha.


email: aienzunnur@yahoo.com

1 comment:

  1. posting
    TY a ton for blogging this, it was very handy and told very much
    How are You, you must see those sites property ads and friendship and mobile phones


    TOP Google Ranking On Your Site

    ReplyDelete

Time kasih sebab komen!