Sunday, October 29, 2017

Takoyaki sedap bagai di Jepun


Assalamualaikum,

Walaupun saya seorang perempuan melayu terakhir yang datang dari kampung membesar makan budu dan ikan kering, lidah saya ada taste oversea sikit. Maklumlah kita kan kena bijak berasimilasi dengan persekitaran barulah maju. Salah satu makanan ringan ringan ke kalau kau mentekedarah 10 biji sekaligus kesukaan saya adalah Takoyaki.

Biasanya kalau ke Aeon, selalu juga saya buat-buat terserempak dengan booth yang jual takoyaki di bahagian food court depa tu. Jalan-jalan, eh tetiba nampak orang jual takoyaki Aeon. Terus seluk poket suami. Haha.

Tapi kini tak perlu dah ke Aeon demi takoyaki sebab tengah-tengah malam pun boleh makan kot nak feeling di Jepun sambil nonton Detective Conan. Sebab ada seorang kawan sekolah saya ni buat takoyaki dan dia edar ke beberapa selected kedai. Kawan saya ni buat versi frozen so taknak makan terus pun tak apa. Mungkin nak makan masa cheat day kan? =)

Best sangat sebab dah boleh makan takoyaki anytime. 

Kawan sekolah saya ni nama dia Anis. Tapi masa sekolah dia baca buku je, tak pernah nampak dia goreng takoyaki pun. Okay tak kelakar.


Macam ni lah rupa takoyaki frozen ni. Nama takoyaki ni adalah Iman Chan Takoyaki. Mesti beriman je orang yang makan ni. 1 pek ni ada 9 biji bola takoya ni. Dan macam dekat Aeon tu tak habis-habis Aeon Iman Chan Takoyaki pun ada beberapa filling. Yang saya beli ayam dan squid.


Memandangkan yang ni frozen, so takoyaki ni dah masak cuma kenalah panaskan dulu sebelum makan. Tak yah feeling frozen sangat, bukan keluar asap pun dari mulut. Kalau malas sangat telah jelah. Hihi.


Jangan risau, set takoyaki ni siap dengan 4 items macam kat atas tu. Jangan tanya nama sebab saya cuma tahu fish flakes je. Hijau tu daun sup la kot. Haha. Fish flakes tu penting tau kalau makan takoyaki sebab flavour Naruto datang dari situ. Haha. Kalau makan takoyaki kosong je, tak feeling, baik makan cekodok je. =)

Lepas dah panaskan bola takoyaki tu, korang deco lah ikut taste masing-masing barulah selera sikit nak menjamahnya.


Okay jom cerita apa yang bestnya pasal Iman Chan Takoyaki ni:

Takoyaki ni adalah frozen which means (cakap omputih sikit) boleh simpan dalam peti sejuk until perut rasa nak makan atau sampai expired date sebab kau lupa buka peti. Kempunan nak takoyaki di malam hari dah tak wujud lagi lah. Inovasi sangat ni. =)

Takoyaki ni sedap sangat. 18 ketul tu habis sekejap je. Padanlah gemuk.

Selain rasa sedap, filling dalam takoyaki ni kategori tak kedekut sebab untuk ayam punya feeling memang seketul ayam dia letak. Bukan seketul ayam goreng rempah yang kau makan masa lunch tadi. Ini seketul yang macam kita potong kecil-kecil tu. Bila gigit tu terasa la gigit daging ayam seketul. Bukan gigit angin lalu membawa diriku macam karipap angin itewww.

Sama juga filling squid dia. Memang rasa squidward dalam tu. Ada 2 ke 3 slice sotong rasanya kalau tak salah, pasal saya makan dengan garpu bukan dengan kalkulator tak dapat kira dengan tepat.

Yang paling best, 4 items untuk deco dan rasa takoyaki tu disertakan dalam amount yang sangat sempurna. Tidak terlalu kedekut dan tidak terlalu banyak yang buat takoyaki jadi hutan. Skema pulak ayat ni.

Secara overall saya recommend sangat takoyaki ni sebab tak rugi beli.

Kalau nak cuba, korang klik link facebook ni untuk checkidout kedai-kedai yang ada takoyaki ni sebab kat Mydin belum ada lagi.

Iman-Chan Takoyaki

Hari-hari breakfast nasi lemak, esok tukarlah ke takoyaki.

Sedap tak pantun tu?

4 comments:

  1. dah lama saya tunggu pantun macam ni keluar sis. terharu saya...

    ReplyDelete
  2. Bila baca kejap serius kejap gelak, inikah dinama kan cinta? Eh tiberr

    ReplyDelete

Time kasih sebab komen!