Saturday, October 7, 2017

Makan western di Bangi kat mana ye?


Hi Assalamualaikum.

Selera makan saya biasanya ON OFF. Kadang selera macam Melayu totok, kadang selera Jessica Alba, kadang selera Leonardo da Vinci. Herm, mujurlah ada tempat makan Italian yang best dan mesra dompet. Maklumlah kalau makan kat kedai western ni satu kepala biasanya RM20 ke RM30. Dah 3 kepala mahu Ramadan datang awal. Hahaha.

Okay jom uols saya kongsikan dua, DUA terus kau! tempat yang best untuk selera barat korang tu. Selera barat tak apa, jangan budaya barat okay. I mean sesetengah budaya. #jangankecamsis

1) The Grato

Class kan nama dia? Feeling Italian Job punya movie tak? Okay, restoran The Grato ni ada beberapa cawangan. Dua, I think. Dua tu beberapa ke nyah??! Yang saya nak kongsi ni The Grato Bangi yang terletak di Seksyen 3. Untuk lokasi korang just unlock smartphone korang dan buka apps Waze atau Google Map. Come on zaman IT teknologi terkini tak kan la nak lukis peta atas kertas buku sekolah anak lagi? 

Orite. 

Dekat sini, tempat makan dia ada bahagian untuk melantak luar dan dalam. Bahagian dalam untuk mereka yang mementingkan kesucian udara manakala bahagian luar, depan kedai dekat laluan kenderaan tu untuk mereka yang mementingkan keaslian udara. Kahkah. Tak kelakar.

Orite lagi.


Signboard kedai tu macam ni ya. Kalau waze engkorang bawak ke lain macam punya signboard tu maknanya korang sesat.  




Well, signature drinks yang tak berapa signature. Haha.


Menu simple dan tak buang masa nak pilih makan apa. Western food apa nak peningkan. Chicken chop, pasta dan sup cendawan. Kahkahkah. Yang bestnya, The Grato ni offer harga yang mesra wallet. Sebab tu restoran ni ramai gila orang suka dan masuk list makan western sedap dan murah Bangi! So kalau makwes engkorang merengek nak pasta bawak je mereka kat sini. Mihmihmih



 
Orite, yang atas ni chicken steak with pasta. Yang ni husband saya yang makan. Dan baby pun rembat sikit. Overall dia kata sedap. Pasta tu makan macam tu je pun ada rasa. Tambah dengan sos steak tu lagi sedap. Saya suka pasta dia sebab biasanya kalau jenis spageti tu rasa macam susah nau nak kunyah. Sebab dia zupp naik ke atas je. Eh.

Dish ni harga dia RM12.90. Murah sangat ni rasa nak makan hari-hari. Haha.



 This mine! Mine!

Haha. Sedap sangattttt pasta ni. Nama dia Linguine Meatball. Actually ini macam spageti bolognese je. Sos made by tomato and so on. Tapi sos pasta ni sedap dan mix well gitu dengan pastanya. Dan lagi 4 beradik  meatballs tu pulak just nice je masak dan rasanya. Tak keras dan bak kata Juliana Banos well cooked kot?

Dish ni harga RM13.90. For saya harga ni just nice untuk pasta yang sedap macam ni. Kenyang sampai esok. Eh. Memang habis sepinggan rasa nak order lagi tapi takut gemuk.

So total makan haritu cuma RM32.10 including post. Eh, including air. =)

So, thumbs up untuk The Grato.

2) Port, Bangi

Second best makan western kat Bangi adalah Port. Bukan port klang ya. Kalau nak pergi restoran ni kenkorang just cari seksyen 9 ya. Actually ini kali kedua saya makan di Port ni. Dan rasanya well known juga restoran ni. Why?

Jom cekidout makanan mereka. Yums!


Jadi inilah Port, Bangi. Dekorasi simple je. Time ni nak masuk Maghrib sebab tu lengang je restoran ni. Jangan ingat orang tak datang sini pulak. Cis. Penat je aku review kalau restoran sendu. Haha.

Sebenarnya Port ni tempat makan yang lebih kepada western. Tapi jangan risau sebab diorang memahami tekak pelanggan yang bermacam jenis. So, diorang ada juga menu macam kat bawah ni.


Tada! Nasi arab gitu. Kalau pakwe nak makan nasi tapi makwe lidah omputis tu, ha apa lagi datang je Port Bangi ni. Setel masalah bergaduh nak makan mana hari ni tu. Okay, ayam yang datang dengan nasi tu sedap, boleh dimakan begitu saja dan nasi pun okay. Sedaplah juga. Tak adalah macam:

 "eww apani? nasi ke bubur?" 

3 atau 4 star cukuplah kot untuk makanan ni. Hehe. 


Jangan takut tercekik sebab nasi arab kan biasanya datang dengan sambal tomato dan kuah. Yang kaler coklat tu bukan budu ya walaupun kaler dia macam tu. Dah kenapa kau nak makan nasi arab dengan budu?

Dasar berudu. #tibatiba



Inilah burger signature mereka. Daun salad dah rupa kebun salad dah atas pinggan tu. Roti biasa saja cuma tak keras so tiada makian di situ. Yang sedap adalah daging yang tebal dan juicy. Berbaloilah beger camni bayar RM7.50. Anggaplah bayar 500gm daging tu. Miahaha.


Yang ni carbonara spageti dengan bacon slice. Sedap juga ni cuma carbonara kan cam muak sikit kalau lama-lama tu. Tapi portion dia just nice untuk kita habis makan sebelum muak datang. Tak baik tau makan tak habis. 


 Untuk Port, saya bagi 3 star lah. 

Jadi kalau rasa nak dinner western, pergilah dua tempat ni. Tak nyesal punya sebab makanan mereka sedap dan harga mesra wallet. Nak belanja kawan pun tak perlu tunggu gaji.

Erm, lapar pulak.

No comments:

Post a Comment

Time kasih sebab komen!