Saturday, August 5, 2017

Nak book tiket flight dan hotel secara online? Traveloka lah dulu!


Hai dan assalamualaikum!

Dah nak hujung-hujung tahun ni semua mesti plan nak jenjalan kan nanti? Tidaklah nanti masuk tahun 2018 terasa sendu tiada kenangan di tahun 2017. Mihmihmih. Duit bonus hujung tahun nanti ada, dah kerja 1 tahun jom kita jenjalan tengok kebesaran Allah supaya keinsafan dan rasa kehambaan tu menusuk di jiwa kita. Gitu! Ustajah tak kita?

Okay, kebetulan bulan 11 nanti saya dan suami dan seorang budak kecil omey omey kenapa puji anak sendiri ni plan untuk ke Guangzhou. Travel kami kali ni atas sebab jenjalan dan bisnes trip, gitu. Jadi sekarang memang dah mula search dan study sikit pasal ticket flight, hotel dan so on.

Perjalanan ke sana akan ambil masa 4 jam macam tu, which means 4 jam meriba budak kecik tu. Sebab itu kali ni kami prefer untuk selesa sikit masa travel. Barulah enjoy kan Nora?

Pernah cuba browse website Traveloka?

Traveloka ni satu website yang boleh book flight ticket secara online dan hotel pun ada. So easy sebab nanti tak pening nak handle a few websites pastu stress pastu cancel travel. Eh.

Oh ya jangan feeling nak book tiket flight offline pulak, feeling drive ke airport pastu beratur kat kaunter. Choi! Mahal sangat tau. Kalau book online ni murah dan easy.

So weols survey untuk tiket Malaysia Airlines kalini. Just masukkan destinasi dan date. Dan passenger. Ni kan bulan Ogos, bulan kemerdekaan, so untuk menunjukkan rasa kenegaraan tu sesekali naik MAS ni sebab MAS ni flight kebangsaan tau. Servis mereka insyaallah bagus. 

Melalui Traveloka, semua info pasal MAS ada kat situ. Jadi senang hadap 1 page tu je. Korang kan tak suka membaca. Miahaha. Dan macam biasa dia akan paparkan harga yang berbeza. Nak murah ke, nak mahal ke terlebih gaji bulan ni semua ada. 



Dah siap pilih details penerbangan tu search flight dan tunggu 1 2 3 saat. Kalau tak keluar-keluar page baru tu korang cek bil internetlah kot belum bayar. Haha. 

Seat class pun jangan lupa pilih. MAS offer 3 jenis tau iaitu bisnes, ekonomi dan 1st class. Nak pilih 1st class takut kang kawan facebook sis nganga pulak masa sis share pic nanti. Miahaha.


Ini details flight yang kita pilih ni. 

Waktu penerbangan ada, baggage 30kg muat la baju sepuluh pasang, pampers anak, megi, roti, seterika, periuk belanga, free meal (tak adalah nanti kebulur. 4jam kot!), entertainment lagi supaya perjalanan jauh tak kurasa kerna hati melonjak sama dan USB port untuk gosok baju, eh untuk sambung gajet la. 

Harga affordable dan dalam bajet nih. Oh Guangzhou tunggu aku datang!

Sedikit fakta untuk readers, supaya lepas ni bila orang bercakap pasal MAS, korang boleh feeling good-good sebab dah tahu fakta pasal MAS ni. Suka tak? Yeay!

Okay, MAS ni kita tahu dia national flight kan? Selain dari itu MAS adalah ahli One World. Oit ni bukan geng gengster ke, iluminati ke apa tau. Sebagai ahli One World, pembeli macam kita ni yang dapat benefit macam boleh guna airport lounge, spa, free fly dan macam-macam lagi, but ikut terms la. 

Okay tiket flight setel. Satu kaki dah masuk China. Haha.

Hotel pun boleh book dalam Traveloka. Ya Allah senang kerja aku. Tak payah fikir nak browse kat website mana lagi just to book hotel. Semua ada dalam 1 website ni. Jodoh je yang tak ada.


Wah hotel-hotel pun nampak dipercayai. Harga hotel pun ada yang dalam bajet. Okay, kalau korang nak travel dan macam blur-blur nak pick hotel, buat research dulu sebab hotel ni kalau salah pilih boleh matikan mood travel tau. Bajet terpulang pada akaun bank masing-masing, keselesaan pun terpulang kepada masing-masing. Traveloka ni tolong tunjukkkk je, pastu korang book la. Hee


Ha, ini hotel yang saya pilih tru Traveloka. Best sangat Traveloka ni sebab boleh book tiket dan hotel. Website pun tak serabut macam pasar malam. 

Harga yang ditunjukkan depa tu harga yang kita bayar tau.

Saya adalah satu pengalaman, book hotel dari 1 website ni. Sampai hotel kena bayar harga lain. Bengkek juga hati ini sambil buat muka tak kisah. Padahal? Nak marah staf hotel tu memang tak ada faedah. 

Mesti korang dah membara kan nak travel juga? Dah ada destinasi dan bajet? Cepatlah roger geng jenjalan korang ke, suami ke, skandal ke eh yang ni haram takut maksiat, pastu jom layari link Malaysia Airlines Online Booking ni untuk memudahkan korang book tiket dengan hotel.

Tak caya?

Cubalah dulu.

3 comments:

  1. ok entry baru ni.. kalo guna traveloka ni utk check in MAS mcm biasa ke? ada kebarangkalian kita dpt seat yang jarak-jarak tak sebab tak pilih seat kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. hai momox =)

      Ini first time saya cuba MAS. Hope dapat servis yang bagus nanti.

      Delete
  2. salam..nice info :)

    https://aztieyshana.blogspot.my/2017/08/merdeka-giveaway-by-penselduabeeblogspo.html

    ReplyDelete

Time kasih sebab komen!