Friday, July 28, 2017

Easy Parcel: A Review


Helo Assalamualaikum !

Wah kau! Tajuk macam journal sains. 

So korang yang berniaga online dan selalu pos pos barang tu dah baca post sis sebelum ni? Rugi tau tak baca sebab dikhabarkan post itu berjaya membantu usahawan internet dapat 5 angka sebulan. Eh.

Today pula, saya nak share dan kongsi ( ya I know maksud sama) pasal Easy Parcel. Bahasa mudahnya easy parcel ni satu kurier yang berlandaskan online sebab nak tempah dan bayar memang kena online. Which means kalau korang nak pos barang, korang boleh buka website easy parcel dan pung pang pung pang setel!



Okay, meh sis share steps dan apa yang bestnya pasal easy parcel ni.

1. Daftar akaun dulu

Kalau korang rasa eh, nak try la, boleh buka website EASY PARCEL dan daftar dulu. Nanti tak boleh guna kalau tak daftar, pandai. Dont worry sesayang, daftar adalah percuma dan dapat RM25 BOLEH BELI KEPCI UOLSSS. Okay tipu, RM25 tu kredit yang korang boleh guna bila nak pos barang nanti. Sangat jimat sebab RM25 tu worth untuk 6 parcel kau!

Cara daftar nak kena ajar ke di zaman siber teknologi terkini ?

2. Cas postage RM6 saja untuk 1 kilo ke bawah

Saya SANGAT REKEMEN (see?caps lock means memang sungguh-sungguh ni) guna easy parcel ni sekiranya korang memang jual barang yang berat 1 kilo ke bawah macam bawang merah setengah kilo, serbuk kunyit ke kan. Kalau kita guna poslaju direct, cas postage 500gm ke bawah adalah RM7.15 

RM7.15 dengan RM6 mana lagi murah?

Nak kalkulator?

Tapi untuk eligible dapat rate ni, ada step yang perlu kita buat dulu.

3. Topup kredit ke dalam akaun easy parcel korang

Once kita dah ada akaun, untuk mulakan guna easy parcel ni kena topup duit atau kredit dalam akaun kita sebab lepas kita masukkan details untuk hantar barang, bayaran postage yang RM6/kg tu akan ditolak dari akaun kita. Alah cara topup macam buat online payment. =)

Tak boleh COD macam beli barang dekat Lazada. Miahaha.

Nilai topup yang paling minimi adalah RM100 plus RM6 GST dan korang akan dapat guna rate RM6 untuk 1 kilo ke bawah tu dalam masa sebulan. So, kalau korang memang hantar barang customer yang beratnya kurang 1 kilo dan dalam sebulan selalu pos 16 parcel atau lebih dalam sebulan, korang patut try easy parcel.

Come on easy parcel, saya bagi good review ni, nak kredit RM5000 please.......

4. Tak semua poskod detected

Step pertama nak isi details barang nak pos adalah letak nombor poskod. Bad thing is ada certain poskod yang sistem tak detect dan kita memang tak boleh guna easy parcel. 

Tapi dari pengalaman saya, dari 100 parcel yang dah pernah dihantar, 2 kali je sistem easy parcel tak detect poskod. So still good kan?

5. Boleh pilih kurier

Eh apa ni, tadi cakap easy parcel ni kurier. Ni pilih apa pula?

Okay, tenang bak air laut di petang hari boleh?

Easy parcel ni depa guna platform poslaju, skynet atau nationwide express untuk tolong hantar parcel kita. Nanti lepas isi alamat penerima dekat website, akan keluar pilihan kurier. Harga akan sama iaitu RM6, jadi terpulang taste masing-masing nak pilih poslaju ke posperlahan.

Buat masa ni, saya memang selalu pilih poslaju. Skynet pula bila poskod tu tak detect poslaju. 

6. Servis pick up uolss

Ni paling best! Kalau poslaju, setakat 1 2 parcel tu diorang datang kutip tak? 

Tapi easy parcel datang pick up. Tak payah keluar pergi drop barang dekat kurier yang kita pilih tadi. Contohnya kalau pilih poslaju, mereka akan call tanya ada nak pick up barang ke tak. Nanti cakap la ada. Petang-petang sikit sambil nonton sinetron tu nanti ada lah abang posmen datang rumah nak collect barang tu. 

7. Wajib ada printer

Memandangkan slip pos akan di generate dekat website, so kita kena ada printer untuk print slip tu. Awal-awal dulu terpaksa print 2 salinan untuk 1 parcel.

Ish apa ni. Tak go green la easy parcel ni.

Tapi sekarang 1 copy je. Pheww jimat ink dan kertas. Go green! Eh. 

Printer yang paling murah saya beli RM200 jenama HP. Boleh print 400 pages kau. Tesis unibersiti pun boleh print sampai PHD ni.

8. SMS notification

Ya Allah inilah features terbaru yang best gila kebabom eh bestnya macam melampau je best aku ni yang easy parcel provide. 

SMS notification ni receiver akan dapat bila airway will digenerate. Whats best?

Kita tak payah pening selalu lupa nak update receiver nombor tracking diorang dah sebab sistem akan SMS. Barulah tidak dicop scammer sebab tak bagi nombor tracking je pun! Miahaha.

Oh ya, cas setiap receiver 20sen saja. Berbaloi kalau kita jenis yang sibuk dan banyak customer. Bakal jutawan berdiri sebelah DSV katakan. =)

9. Sabah sarawak masuk tak RM6?

Baik reader semua, rate RM6 tu sah untuk semenanjung sahaja tau. Untuk sabah sarawak kena topup RM500 (kalau tak silap) untuk eligible flat rate RM9.50. 

Saat entry ni ditulis, saya dah send out 202 parcel melalui easy parcel ni. Servis tak mengecewakan dan lagi mudah dari sebelum ni. Oh ya, plastik nak bungkus barang dan pocket tu still kena provide sendiri tau.

Saya biasanya memang beli plastik hitam tu. Memang nampak sedih sikit parcel sis. Tapi bila buka parcel customer happy tau. Miahaha.

Dan pocket untuk letak slip/awb tu selalu minta dengan abang counter poslaju atau makcik poslaju. Abang sebab diorang baik bagi banyak, makcik sebab selalu bagi sikit. Hahahaha. Gender isu ke?

Walaupun kita tak request untuk pick up kat rumah, tak perlu buang masa beratur dah dekat poslaju sebab nanti tinggal drop je kat kaunter.

Cakap kat abang kaunter tu, nah contract punya!

Sambil berlalu pergi dengan jelingan manja kat mereka yang beratur tunggu giliran iteww.

=)

7 comments:

  1. nice sharing! tengah survey dan nak jadikan easy parcel as medium for business.
    :)

    ReplyDelete
  2. Saya baru guna easy parcel ni. Posmen ada cakap ttg buku pink. Kat mana nak dapatkan buku pink tu?

    ReplyDelete
  3. maaf nak tanya kalau 1 parcel nak pos jugak dorang datang eh 😀 andaikata berat tu terlebih camne yer .. tersalah kira..ada penalti ke atau kene deduct

    ReplyDelete
  4. plastik parcel tu mcm mana nak dapatkan ye...mcm plastik pos laju tu? boleh share tak

    ReplyDelete
  5. Nice sharing.. Kalau contoh kita nk guna easy parcel untuk pos barang-barang besar (berat) ex: wedding doorgift y kuantiti kdg2 arrange 300pcs-1000pcs (hantar guna box besar) bule/sesuai ke guna easy parcel ni sis..?

    ReplyDelete
  6. betui ka kita boleh datang pos office letak saja counter takyah p ambil nombor and blah dengan jelikan manja. sebab itu je saya nak

    ReplyDelete

Time kasih sebab komen!