Tuesday, January 17, 2017

MADU: Asli atau tidak?


Assalamualaikum dan helo

Ramai yang ada madu dekat rumah kan? Sama ada madu cecair yang boleh slurp slurp atau madu untuk korang gaduh berebut laki. Eh. Selain kita menggunakan moden style macam Shaklee ke, Mary Jardin ke, Essentiol oil yang glam tu ke, produk mak jah yang tengah viral tu ke, mesti ada sebotol madu kan kat rumah?

Tapi, korang tahu tak berapa peratus keaslian madu yang korang minum tu?

Saya bukan jual madu, cuma nak share pengalaman tertipu dengan madu tiruan nombor dua, tiga dan empat.

So, keep reading ya. Info manyak nih nak share.



Kisah madu #fake

Sebenarnya dekat pasaran banyak gila bukan gila babi dah, sebab banyak sangat, madu tiruan. Kalau yang dekat mall atau pasaraya beli nak buat cornflakes bermadu masa raya kita akan tahulah itu tak asli. Nak ke kau buat biskut guna madu asli? Berapa biji kau nak buat? Miahaha.

Itu yang kita tak maklum. 

Yang kita tak tahu atau peniaga claim madu mereka asli (read:menipu atau sama-sama tertipu dengan supplier) macam mana nak cerita tu?

Meh sis cerita kisah sis. Korang standby tisu atau standby nak cakap padan muka. Both sis okay sebab at least sekarang sis dah tak makan madu #fake macam korang miahahahhaaha. Saya sekeluarga terjebak dengan beli madu letak kat rumah lepas pertama kali beli kat Cameron Highland. Korang bayangkan dah berapa botol madu tiruan kitorang telan. 

Noted yang bukan semua madu CH (cameron highland, sis nak jimat ink ni) tiruan ya tapi sis pasti madu yang sis selalu beli memang tiruan. Argh sakit pula hati ni.

My suggestion, tak payah belilah madu kat sana tu. Beli seterobeyi jeww okay? 

Macam mana yakin tu madu tiruan?

Betullah bila kita tak tahu, kita kena cari ilmu dan makin kita tahu makin banyakkk lagi kita tak tahu.

Kebetulan masa merendek di MAHA 2016 untuk rasa makanan tester sampai kenyang, saya dapat peluang untuk belajar lebih lagi pasal madu. Macam mana nak tahu madu asli atau tak, macam mana rasa madu asli dan macam mana nak halang suami bagi kita madu. Eh.

Seringkali  kita didendangkan (macam lagulah pula) tips untuk kenalpasti madu itu asli atau tak. Percaya atau tak, tips tu dah tak relevan atau bak kata Matt Damon bullshit. Teknik seperti tengok kehadiran semut, cair atau pekat, ada bentuk sarang lelabah atau tak tidak relevan sebab zaman sekarang ada sesetengah "cerdik pandai lulus Kimia Tingkatan 5 tahu komponen dalam asli madu dan mereka akan create madu sendiri. Meaning with their own recipe kau!



Menurut seorang penyelidik dari Mardi (yang ni dah rupa keratan akhbar ayatnya) nak tahu ori atau tak madu ni almost tak boleh dengan mata kasar. Unless sebelum minum, korang hantar sampel untuk lab test sebab diorang boleh detect madu asli atau tak dengan cara ni sebab madu ni ada satu compund yang saya lupa nama apa, yang mana hanya madu asli akan produce.




Amacam? Saintifik tak posting sis? Miahaha.

Tapiiii................................................

Korang jangan risau sebab saya ada tips lain lagi sebab nak ke korang hantar madu ke makmal? Kat bawah ni saya share beberapa kekdah free ya!


1. Bau

Madu asli ada bau tersendiri. Itu je. Saya tulis pun bukan korang boleh bau pun. Miahaha

2. Tekstur

Madu asli biasanya akan ada macam particle atau buih-buih yang dikatakan propolis/gas (kalau tak salah). Tapi yang ni agak crucial sebab ada madu tiruan yang ada juga buih ni. How? Sebab yng ni boleh direka dengan cara menambah baking soda atau alkohol.

3. Rasa

Hanya jauhari mengenal manikam. Banyakkan rasa dan minum madu asli, lepas ni anda tidak akan tertipu terminum gula melaka campur pati nenas.

Okay, 3 cara tersebut saya dapat masa sembang dengan seorang brother yang buka booth masa dekat MAHA2016 lepas. Nasib baik dia hensem, sis pun teruja dengan perkongsian dia. Okay tak ada kaitan.

Oh ya, pati nenas with gula Melaka tu resepi untuk buat madu tiruan.

Selamat mencuba menipu!

2 comments:

Time kasih sebab komen!