Tuesday, November 15, 2016

Apa itu PENGHARGAAN?

Assalamualaikum dan helo =)

Petang ini aku mau ngomong pasal penghargaan. Kamu baca aja ya. Kasihan loh sama aku nanti syok sendiri pula =)

Hehehe.

Macam baca blog Bunga Citra Lestari tak? Tapi saya pun bunga juga. Bunga lawang.
Miahaha.

Baiklah, rasa macam dah lama tak tulis pasal motivasi (alah, korang hadap jelah walau tak bermotivasi)

Tercetusnya idea (walaweh! Macam karangan SPM! Menangis cikgu BM aku baca ni) nak tulis pasal ni sebab gambar kat bawah ni. #senyumhappy




Sebelum saya meleret, meh saya intro dulu amoi lawa ni siapa. Kebetulan pula nampak video dia di   jam dinding terus berdetak ahhh  facebook. Wow! juga masa tengok page dia. Rupanya orang glamour. Dan selalu share video best gila. Dan kau bayangkan over react nya saya ni bila dia reply comment saya. Ya Allah korang, icon love je pun. Entah-entah admin.

Bukan itu isunya.

Isunya adalah bagaiman terasa dihargainya saya ini. #cubitpipibagisedarinibukanmimpi

Nampak tak betapa memberi penghargaan kepada manusia itu sangat superb macam kita adalah superhero Marvels?

And benda ni buat saya mencetuskan idea lagi, which is;

Untuk kita lebih terang dan mudah tangkap, saya pecahkan kepada beberapa point. Bolehlah ambil pen atau kapur barus  untuk catat ya anak murid. Takpe, cikgu tak suruh padam papan hitam pun.

1. Hargai makpak kita

Bia dah dewasa dan berlakibini ni, kita sebagai anak tend to sibuk dengan facebook la, sibuk nak share kes viral la, sibuk prank najib la  kerja, komitmen and few more malas nak taip nanti habis ink. Kadang terlupa makpak kat kampung atau berhampiran taman perumahan sebelah. Jom kita hargai mereka gila-gila.

Macam mana? 

Banyak sangat caranya dan setiap anak ada cara sendiri. Saya biarkan korang cari idea sendiri. Kamon, jadilah kreatif sikit. Iphone 7 banyak lagi kat kedai. Eh.

2. Hargai suami / isteri kita

Yang ni mak suka uolss. Rasa nak tag laki sendiri macam yang korang suka buat tu  biar dia rajinlah sikit bagi bunga tahi ayam ke, bunga lawang ke, bunga telur pun sis okay. Kekadang rasa malu dengan diri bila terlepas pandang kebaikan suami kan? Apalah susah sangat nak say I Love You sambil scroll down Lazada tu kan?

Actually (cakap omputes sikit biar bunyi ilmiah) kita boleh baca dan google cara nak tunjukkan / show penghargaan kita kepada pasangan, cuma kita perlu sesuaikan ikut keadaan dan pasangan kita. Kalau suami ni kan, mereka bukan jenis kebendaan sangat macam kita (hihihi. Ngaku je korang suka hadiah kan?), Jadi, pandai-pandailah kita mengadun rencah okay?

Laki korang, bukan laki aku. miahaha

3. Hargai kawan

Belanja mekdi seminggu sekali kot?
Atau offer pelan insuran yang korang jual?
Eh?

4. Hargai client / customer / pembeli

Ha ... ini yang Xandri Ooi buat. Kalau korang kebetulan berbisnes, ini adalah ilmu bisnes wajib dengar. So, baca baik-baik. Free je sis bagi ni. Tak payah bayar ribu-riban atau title doktor, eh. 

Ramai orang nak bisnes, tapi lupa nak belajar macam mana nak bisnes.
Mereka ingat bisnes ni just promote barang. Lepas orang dah beli, okay goodbye. Siap.

SALAH TU NGOK.

Orang yang dah beli dengan kita tu bakal jadi follower kita, raving fan kita, free referral untuk bines kita IF mereka terasa dihargai which is mereka suka dengan kita.

Saya kongsikan beberapa cara mudah untuk korang apply kalau korang guna platform media social untuk berniaga ya.

REPLY KOMEN AND LIKE SHARING MEREKA

Kita nak orang 'like' post kita kan? Rajin-rajinlah like orang juga. Spend beberapa saat untuk respond kepada status / perkongsian mereka. Give and take. 

Kalau buat status pula, rajinkan diri untuk tag nama mereka (kalau berkaitan la, takkan post pasal suami nak tag juga, melainkan korang nak lamar diorang jadi madu. Hahaha) dan ucapkan terima kasih atau apa-apa yang berkaitan. Ingat, jangan main hentam kromo, pastikan ikhlas. =)

SAY 'TERIMA KASIH "

Eh, macam dah cakap pulak kat atas tu. Hehehe.

PUJILAH SIKIT

Tampar bertalu-talu pipi sendiri kalau kata tak suka dipuji. Kakak dan adik sekalian, lumrah dan fitrah manusia ni suka nau dipuji. Kembang setaman hidung tu tau. Ha, sambil sembang tu, pujilah sikit customer. Pujian ni power tak power boleh ubah mood seseorang dan lagi hebat boleh buat orang jadi lebih berkeyakinan seperti burung-burung di angkasa. Okay, tak ada kaitan.

Saya ada satu kisah. Realiti la. Sis tak main la slot Akasia.

Kita pendekkan cerita, semasa masih bekerja 8 to 6 setiap hari, saya sempat bekerja di bawah 3 orang bos. Chinese bos sebab company cina. Bos semua baik, tak pernah lah kena buli. Cuma bos terakhir yang paling saya sayang, erm, sayang sebagai manusia je tau, hehehe.

Saya suka dengan dia sebab dia membuktikan bahawa memberi pujian kepada orang bawah kita tu sangat bagus. Dia puji sekali, terus saya rasa macam best employee for the year. Miahaha.

Thats the power of compliment and appreciation.

No comments:

Post a Comment

Time kasih sebab komen!