Tuesday, June 23, 2015

6 Kesilapan besar yang dipandang enteng oleh pengantin



Alhamdulillah, sudah melepasi 3 bulan bergelar isteri dan saya bahagia dalam bergaduh manja dengan suami. Banyak yang saya ingin kongsi dengan pembaca blog ni pasal majlis pernikahan saya yang lepas dengan harapan ada manfaat untuk bakal-bakal pengantin terutamanya perempuan.

Majlis yang serba sederhana sekadar  cukup untuk meraikan keluarga dan saudara mara itu, syukur berjalan dengan lancar lagi penuh kebahagian dan settle sekelip mata je. Itu yang rasa tak puas nak jadi pengantin tu.

Sebelum berkahwin, saya dan suami sama-sama telah setuju untuk meminimumkan perbelanjaan untuk majlis perkahwinan. 

Pertama, tidak mahu saling membebani. 
Kedua, tidak mahu membazir. 
Tiga, kami bukan golongan pak menteri. 
Dengan harapan majlis yang kami buat diberkati, itu yang utama.

Suka untuk saya (dah macam pengacara majlis pulak) share dengan pembaca semua beberapa etika, eh, beberapa perkara yang saya aplikasi di majlis perkahwinan saya yang sebelum itu banyak sangat saya tengok orang buat. Yang mana, benda itu sangat mengguris hati saya sebagai saudara seislam. Ouch!

Baju pengantin

Kalau anda memang bernikah masa umur 13 tahun dengan berat badan 30kg saya rasa saiz xxs tu memang layak untuk anda. Malang sekali sekarang ni kita sedang bercakap pasal kewujudan segelintir pengantin yang masih selesa atau redo badan mereka dibaluti busana mengerlip . DIBALUTI. Girls, kita kena sedia maklum, kebanyakan butik pengantin, baju yang mereka sewakan tu, memang dibuat khusus untuk menampakkan bentuk badan kerana mereka percaya pengantin wajib seksi. Sudahlah mahal, ketat lagi.

Saya sangat bertuah kerana kedua-dua persalinan, cewah, dijahit khusus oleh mother sendri. Jadinya, saiz ukuran dapatlah dilonggar-longgarkan untuk menutupi bentuk badan dan Alhamdulillah direstui suami pada kali pertama melihat. Ahaks.

 Bulu mata palsu

Yang ni paling saya bersyukur walau kadang-kadang mengada dengan suami cakap tak cantik masa kawen. Pakai bulu mata palsu tu haram. Bukan cukur kening je haram, girls. Juru make-up pertama saya sangat memahami bila saya menolak bila dihulur bulu mata untuk makan. Sudahlah, memang dia make up tipis je ikut kehendak saya. Barulah tak rasa macam Lady Gaga.Gambar ada sebelah atas kanan tu.

Cuma perlu kuatkan iman dengan jurumekap kedua. Berkali-kali dia pujuk untuk pakai. Katanya cantik la, ringan la, itula, ini la dannnnn akhirnya gua menang. Muehehe
Ingat girls, masa hari awak kahwin, pakai baju kurung raya tahun lepas pun awak paling cantik. Tanpa bulu mata palsu.

Inai

Yang ni menyimpang sikit sebab untuk lelaki. Tapi cik tunang, apa salahnya menyampaikan ketidakbolehan para lelaki berinai untuk kahwin. Inai itu perhiasan wanita. Geli eh orang laki merah jari macam kena cili sos. Alhamdulillah suami saya tu walau bukan pak ustaz, celik juga agamanya. Ada juga saya test dia suruh pakai inai. Mahu cancel nikah kalau gatal dia nak pakai =)

Tudung, shawl, selendang atau tudung saji

Kalau bukan pasal nikah kahwin pun, masih ramai kawan-kawan kita yang belum (insyaallah tak lama lagi dan kita sama-sama belajar) yang membiarkan tudung dipakai diangkat sehingga nampak leher dan dada atas tujuan nak tayang rantai dan perincian manik di baju. Mungkin kita terlepas pandang sebab syok sangat disiapkan oleh mak andam kan, tapi cuba untuk kawal pemakaian kita okay, girls?

Terlepas pandang jantina jurumekap dan jurugambar

Jap. Bagi saya terang dulu. Saya telah ditazkirah awal-awal oleh suami untuk tempah jurumekap perempuan. Ui, tidaklah mahu lelaki. Malu i. Kalaupun masa mekap tu kita pakai tudung dan menutup aurat (semata-mata nak jurumekap lelaki dek dia tu popular) macam 0.00001% je yang jurumekap tu takkan pegang muka kita kan?

 Lagipun, dalam Malaysia ni berlambak makeup artis perempuan yang professional dan bagus.Lagi, tak perlu nak biar jurugambar lelaki anda snap gambar anda tengah makeup. Bukan boleh buat tutorial pun.

Membazir

Part ni terlalu objektif dan subjektif. Saya akan kongsikan apa yang saya buat untuk elak pembaziran masa majlis kahwin pada entri akan datang. Insyaallah.

Ini cuma perkongsian daripada saya. Yang baik boleh jadikan teladan, Yang salah tu kita perbaiki =)

Nak dapatkan rumahtangga till jannah macam korang tulis dekat caption gambar ig masing-masing tu, kena mula dari masa majlis lagi tau. Oh bukan, kena mula seawal perkenalan lagi.

Kata nak till jannah.

No comments:

Post a Comment

Time kasih sebab komen!