Friday, May 29, 2015

Jangan biar facebook memakan akal anda

Eceh, tajuk nak headline saja kan?

Seperti kita semua maklum, tahun-tahun kebelakangan ini dan yang akan datang, mungkin, adalah tahun alam maya di mana separuh daripada masa kita disujudkan kepada smart phone. Memang patut nama dia smart phone sebab orang yang guna adalah stupid human.

Rilex. Jangan nak naik angin lagi.

Bukan semua adalah stupid.

Marah lagi?

Kekurangan skill menggunakan akal bagi sesetengah manusia tu yang menjadikan mereka stupid. Kata ganti “mereka” sebab tak mahu cakap diri sendiri stupid. Hehehe.

Saya sendiri penggemar internet. Ehem. Melayari internet. Sedang dalam tempoh mengawal nafsu dan melatih diri untuk online buat duit bukan makan duit. Tapi, kita masih tak dapat nafikan sisi positif internet dan medium-medium social seperti facebook, instagram dan tweet tweet. Saya sendiri banyak cedok ilmu, buat observation, cuci mata melalui sharing yang ada di facebook, terutamanya.

Malang seribu kali malang, bila kita tak dapat kawal minda untuk bezakan baik buruk sesuatu sharing di facebook, terutamanya.

Banyak kali saya terlalu di shared post, status ataupun update yang penuh dengan aktiviti tagging suami di bahagian komen.

Isu yang dibicarakan biasanya perihal rumahtangga sama ada yang sedikit mengkritik suami, tips atau cara melayan isteri atau seangkatan dengannya. Tidak salah pun isu tu. Penulis cuba educate je.
Secara peribadi, saya sendiri kadang-kadang (kadang-kadang ok) akan baca.

Sedar atau tidak, sesetengah posting sangat biadap apabila mereka (yang suka tag nama suami tu, bukan awak) tag nama suami. Akaun facebook suami. Mana tak biadap kalau kita seolah-olah nak mengajar suami atau menegur suami yang mereka tu tak buat pun benda-benda macam dalam posting atau status share tu SECARA TERBUKA.

Adakah mereka sedang menayangkan kepada seluruh rakyat (macam menteri dah ni) isi pekung rumahtangga. Saya masih terlalu muda bak usia jagung bergelar isteri, tetapi kadang-kadang hal seperti ini pop dalam kepala dan saya fikir, ini memang biadap.

So, pernah buat?


Sekarang boleh lah marah.

2 comments:

  1. buat post untuk orang marah ke? hehe. btw sy pun tidak setuju tagging perihal rumah tangga and show it to public. coz rumah tangga tu rahsia suami isteri seja. hehe.

    ReplyDelete
  2. zz pun x bpe suka for those husband n wife yang share everything dkt fb or anything else.. even xde niat nk show off ke.. yelah from fb ni macam2 bnda blh jd..

    ReplyDelete

Time kasih sebab komen!