Wednesday, May 13, 2015

A good customer service

Assalamualaikum

Be nice to others. Then others will treat you as you treat them.

Itu filosofi yang benar ya mak bapak sekalian. 

Memandangkan hidup kita ni menyebabkan kita terpaksa berinteraksi dengan makhluk lain, melainkan awak hidup dalam gua, kita akan bertemu bermacam fe'el.

Erm, macam besar skop tu. 
Jom kita breakdown, apa kata kita cakap pasal servis pelanggan atau untuk lebih cepat awak semua tangkap, customer service.

Untuk kecilkan lagi skop, kita bercakap pasal customer service bila kita beli barang okay. 



Sejak saya dan team mulakan projek menjual dan membantu awek-awek memiliki tudung dan shawl yang best serta patuh ajaran Quran dan Hadis, gituuu, saya mula terdedah dengan memberi customer service yang baik terbaik untuk memastikan awek-awek semua happy dan sayang kitorang.

Iklan. Lawati Facebook dan IG: Charmant Hijab dan mention pasal blog ni untuk dapat diskaun. Bahahaha. Eh. Tak tipulah. 

Okay sambung semula.

So, banyak kali sebenarnya saya berdepan customer service yang teruk, samaada seller atau salesgirl/boy tak layan, tak appreciate dan even worst, dia layan saya macam tak ada duit. Fuh..

First senario, ada sekali saya shopping dress untuk event, maknanya saya hunting untuk certain warna la. So, ini ceritanya. Cari punya cari jumpalah satu kedai yang ada dress dengan warna pilihan. Biasala kita mesti tanya harga. Ternampak pula satu lagi dress dengan warna yang sama tapi bila saya tanya harga terus disememeh-memehkan aku. Maksudnya dia gelak dalam hati sambil monolog "tu mahal la bangang, kau tak mampu beli" . Jangan lupa ya apa yang ada di hati kita akan diekspresikan dengan mimik dan gerak badan kita.

Cuba teka harga dress yang tu berapa?
Mahal. 
Mahal dan memang saya tak mampu. Lah sangat.

Second, even worst. Tunang(pada masa itu) dan saya searching for songkok untuk akad nikah until kami masuk ke satu kedai dan ada sepasang baju sanding(sebab cantik sangat) dan untuk baju lelaki tu konsep dia moden plus tradisional. We were so excited dan suka la. Tapi bukan nak beli. Kami dah settled pun untuk wedding uniform attire kami. Jadi, kami tanya harga out of curiosity lah. 

Then again, the boy with the "kau serius ke nak tahu? Mahal ok. Rm3k. Sure kau tak mampu. Dengar pun kau tercirit nanti" look plus senyum senget beritahu harga.

Point nya, itulah customer service yang teruk. Yes. Saya tahu diorang tu pekerja. Tapi pekerja represent majikan. Tengok pekerja pun saya tahu majikan macam apa.

Satu tips saya belajar dari Faisal Abdullah adalah jangan fikir pelanggan tak ada duit. Siapa kita nak tahu duit orang tu berapa juta kan.
Macam senario pertama, saya akan beli dress yang dia kata tak mampu saya beli tu kalau scene tu tak jadi.

Tak rugi malah bakal kita untung kalau tak fikit customer tak ada duit dan offer customer barang lebih mahal atau premium atau mungkin cuba suruh dia beli lebih. 

Bagi saya, berdasarkan pengalaman dan pemerhatian, untuk belajar customer service, saya akan lihat cara orang cina berniaga dan cara mereka layan customer. Mungkin bukan semua yang beri layanan baik tapi semua cina yang memberi servis kepada saya setakat ini better than mereka yang sebangsa dengan saya. 

Be smart, apa yang baik pada mereka kita contohi. Bukan saya suruh pergi join benda yang opposite dengan Islam pun. 


Jangan racist sangat. Nak kutuk cina je tahu.



No comments:

Post a Comment

Time kasih sebab komen!