Wednesday, September 3, 2014

Semua orang suka duit, tapi duit boleh bawa bahana tau?

Assalamualaikum!

Puasa dah habis. Raya dah habis. Life getting back to normal kan? Eh, tak. Life getting hectic sebab nombor tahun bakal bertambah! Oh no! Kawen pun belum ni. Okey. Fine.

Selalu tak tengok kuasa duit? Duit ni kalau kuasa dia macam transformer mungkin xmuat wallet kita. Kalau kuasa dia macam power rangers, macam-macam colour nanti. Kalau kuasa macam cinderella, aduh gemalai sangat. Jap! Cinderella ada kuasa ke?

Kalau kita tengok drama-drama Melayu, selain pasal kahwin paksa, gaduh-gaduh, jatuh cinta lepas tu mengandung, bab duit ni memang ada secara langsung atau tidak. Sebab tu wujud cinta antara darjat. Macam Kassim Selamat. Mak mertua tak suka menantu sebab miskin atau perempuan terpaksa jadi jahat untuk dapat lelaki kaya. Macam cerita Ruby dari Venezuela tu.

Itu dalam cerita, saya yakin rindu awak 200 peratus yang setiap daripada kita dah biasa dah tengok kuasa duit ni secara 3D. Atau mungkin kita sendiri yang terkena kuasa duit. Nauzubillah. Semoga kita sentiasa dalam petunjuk Allah bila datang cabaran macam ni. Ya! Duit memang satu cabaran. Dulu masih mentah, duit cuma sejenis tool untuk saya makan, top up prepaid, enjoy sikit-sikit atau fotostat nota kawan sekuliah.

Tapi, meningkatnya usia saya tetapi maintain muda, saya melihat fungsi duit secara 360 darjah ulang-alik! Duit bukan sekadar untuk 3 4 points kat atas tu, tapi lebih kepada kelangsungan hidup. Mungkin saya berbunyi gila talak, eh gila duit, tapi come on guys kita hidup zaman duit, bukan zaman asah batu keluar api. Siapa kat sini yang cuba menipu yang dia langsung tak kisahkan hal duit?

Awak rasa kenapa MLM line selalu tayang duit berkepok-kepok dan BMW pinjam diorang? SEBAB KUASA DUIT LA.

Jujurnya, bila saya fikirkan hal duit ni, boleh jadi moody sehari atau berhari-hari. Tapi sampai bila kan? Takkan nak mengamuk dekat PM. Dia bukan faham pun. Bil pun kita yang bayarkan. Lagi wujudkan GST adalah. Nak minta dengan orang. Kalau orang ni bagi duit macam kentut, tak adalah orang minta sedekah dekat pasar malam atau pintu bank.

Manusia pun hari-hari lagi dikejarnya duit adalah.

Sementelah itu rakan sekalian, saya dengan hipokritnya menganjurkan kita untuk hidup lebih cool dengan apa yang kita ada. Ini jujur. Walau ayatnya macam tak kena.

Memang duit sangat berkuasa tapi minda kita lagi berkuasa kan?

Posted via Blogaway


Posted via Blogaway

1 comment:

  1. Btul tu akk sokong.
    Akk singgah....akk tag sis kat cni
    http://marsha-marshashahirnnia.blogspot.com/2014/09/liebster-award.html

    salam perkenalan..=)

    ReplyDelete

Time kasih sebab komen!