Monday, April 14, 2014

Jom Happy!

Assalamualaikum

Hari ni disebabkan hari biru sedunia (read:Monday Blues) saya tergerak untuk tulis entry untuk kita jadi happy. Terus nyanyi lagu Happy. Tanpa henti. Eh, sedap pulak.

Jadi, secara realistiknya, tak ada seekor kucing pun seorang makhluk pun di bumi Tuhan yang cukup indah ni nak hidup sedih sepanjang masa kan? Semua nak selalu gelak duit penuh poket. Tak. Tak. Duit tak penuh pun happy apa.

Tapi, tak semua orang pilih jalan kebenaran. Suka sangat pilih jalan hitam yang menyakitkan jiwa tu. Pastu mula la hidup sengsara dalam kesedihan tak berkesudahan. Melodrama la pulak.

Satu cara yang paling senang tak payah keluar duit dan bayar tax untuk happy adalah buat perkara yang kita akan happy kesan daripada perkara tu. Contoh paling mudah, sebagai seorang perempuan, dapat turunkan berat badan adalah satu pencapaian yang menggumbirakan melebihi gembira dapat result SPM okey.

So, terus plan diet schedule. Satu jaga makan. Dua bakar lemak which is exercise sekerap boleh. Kenapa sekerap boleh? Sebab sayalah manusia paling liat kalah tanah liat bila nak exercise. Satu nasihat dari gadis liat ni, nak kurus ni tak payah buang duit beli produk. Nanti awak jadi pemalas. Hikhikhik.

Paling jimat dan dapat kurangkan dosa untuk happy adalah jauhkan diri anda daripada menyibuk hal orang. Perempuan dan mengumpat ni macam sinonim kan. Alah, lelaki pun kadang-kadang sama. Tahukah anda betapa berdosanya kita bila bercerita hal orang? Memang sedap pun mengumpat ni, nikmat semacam je kan, tapi nikmat jahanam kat dunia je. Bila kita terngumpat ni, jom cepat-cepat minta ampun kat Tuhan. Dan berlalulah daripada kalangan mereka tadi.

Sibukkan diri dengan kerja. Dengan berfikir pasal diri sendiri dan macam mana nak tambahkan sakinah rumahtangga sendiri. Eh, tiba-tiba pulak.

Kenapa dengan tak menyulam umpat kita happy? Sebab biasanya bila kita mengumpat org atau join kumpulan umpat, sebenarnya kita pun jadi mangsa umpatan orang okey. Saya tahu benorrr la kena umpat tu best ke tak. What you give kan you get back.

Belajar buat ketupat lagi bagus. Raya dah tak lama ni.

Happy pulak bila dapat update blog!!!

Bye.

posted from Bloggeroid

2 comments:

Time kasih sebab komen!