Monday, October 7, 2013

Manis macam gula

Assalamualaikum

Kalau ikut kad pengenalan, saya lahir di Kelantan. Kalau ikut rupa, saya mirip orang bermata biru sikit. Tapi jangan risau, loghat mak bapak tak pernah hilang. And i always always proud to be Kelantanese. Bukan sebab Read Warrior menang bola hari sabtu hari tu tapi sebab it is where i belong (macam lagu Taylor kereta Swift)

Selain bola sepak, warna hijau, kuno, Nik Aziz, Neelofa dan budu, gula pun selalu dikaitkan dengan orang Kelantan. Persepsi masyarakat luar biasanya adalah semua rakyat yang berdarah Kelantan akan letak gula semanis-manisnya dalam makanan mereka.

Yo macha, tak semua okey.

Saya dan adik-beradik adalah antara yang menyokong salah seorang menteri bijak yang menyarankan pengurangan gula bila harga gula naik.

Secara peribadi, memang makanan bahkan minuman masyarakat Kelantan secara generalnya manis-manis belako. Dek kerana saya dibesarkan dalam persekitaran tu, saya boleh telan semua kuih-muih negeri saya. Dari cek mek ke netbak, semua saya hadam.

Tapi itu tak bermakna, bila buat air kena letak 5 sudu gula, bila makanan manis semua saya okey. Contohnya, mc sundae mc donald adalah satu ketul benda yang saya tak boleh accept. Too sweet.

Ke sebab i ni sweet sangat, terus u ol relatedkan manis-manis tu dengan i?

posted from Bloggeroid

6 comments:

  1. kelantan memang makanan dia manis2. hana belum try lg. tp sememangnya hana kuat manis. muahahha

    ReplyDelete
  2. mc sundae tu apa? adakah ia sejenis mknn mc donald yg hanya diperkenalkan pada hari "sunday" sahaja?

    ReplyDelete
  3. my husband just made my day. LOL. sundae ok..not sunday ;P

    weh, team kelate tukar nama read warrior doh ko? ingat red warrior lagi. ahahahha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ak br tkr..nmpok lew intelek sikit bola sepak kito..kahkajkah

      Delete

Time kasih sebab komen!