Monday, September 23, 2013

50-50

Assalamualaikum

So, i started my week dengan training. Okey la tu kan. Ramai orang tak suka Isnin kan? Tapi bagi saya, Isnin tak ada masalah cuma saya suka bangat hari minggu. Berpeleseran atas tilam sambil baca novel atau movie maraton tu, aghh! syurga dunia sungguh!

Asasnya, training tu pasal handling chemical tapi tak kan la saya nak bebel pasal "how to appreciate chemical handling kan"?, nanti blog ni berada di trek yang salah pula. Terus tertukar jadi buku kimia tingkatan 3. Lagipun, kita boleh google je.

Dalam pada-pada trainer tu bagi ilmu, dia ada selitkan macam-macam cerita. Satu yang catch perhatian saya pasal perasaan kita towards hutang, lebih kepada bila orang nak hutang.

Bila cakap pasal hutang ni, ada jenis yang suka berhutang tapi tak reti bayar, ada yang suka bagi hutang (ada ke? mungkin bagi dia money is nothing), ada yang normal dan macam-macamlah. Biasalah, manusia, macam sangat perangai.

Jujur bagi saya, sebab dah terkena dengan orang yang suka sangat pinjam duit tapi tak reti bayar, bila datang orang nak pinjam duit ni, saya jadi lebih berhati-hati. Kalau amount tu terlalu banyak, saya akan slowly cakap tak ada. Lagipun saya cuma kuli la. Kalau sikit tapi yang minta tu orang yang selalu pinjam (contoh macam nak fotostat je pinjam, makan kat kafe je pinjam, you know lah kan) mungkin jadi kedekut sikit la kan. Yang ni happen during university time.Ya Allah seksa tahu kena member macam ni. Maklum lah, zaman tu, RM1 tu saya boleh isi perut untuk sehari. RM10 boleh seminggu. Dont expect me untuk jadi so kind hearted, sebab im not. Mungkin awak cakap saya kedekut. Whatever.

Bila sampai ke bab kita tak dapat tolong kawan kita yang nak pinjam duit tu, mesti kita rasa bersalah sangat kan? Bila jumpa dia je mesti dalam hati gelisah penuh rasa bersalah macam baru lepas mengata orang yang sebenarnya orang tu ada kat belakang je. Rasa bersalah tu macam menghantui je kan?

Tapi, kita tak patut rasa macam tu pun sebenarnya.

Itu yang trainer tu cakap.

Okey. Si Peminjam tu datang kepada kita dengan 50% dapat, 50% tak dapat. Kalau dapat pinjam, dia dapat la yang 50% dapat tu, dan sebaliknya. Pendek kata, dia cuma try luck dia. Bila kita fikir, kita tak patut rasa bersalah sampai nak hadap orang tu segan yang amat. Sebab kita tak buat apa-apa pun. Kita tak patut rasa all those thing jela.

Tapi, jangan lah risau, bila pasal duit tak dapat tolong sebab duet den bukan bertingket-tingket, saya selalu welcome siapa-siapa mahukan pertolongan lain.

Bukan sebab kindhearted, sekadar baik hati saja.

Bye!

8 comments:

Time kasih sebab komen!