Tuesday, July 23, 2013

Foto?

Assalamualaikum

Masa tengah tunggu service siap, baca majalah Anis Jun 2013. Cover majalah, Asyraf Muslim dan isteri. Headline "sama tapi tak serupa". Saya syak tak lama lagi cover, Asyraf Muslim dan Wan Sakinah. Headline "akhirnya bersama". Eh?

Ini bukan cerita Asyraf Muslim.

So dalam majalah tu, beleks punya beleks saya terbaca satu slot dari ustaz. Feeling islamik lah baca slot ustaz. Dan saya totally berjuta kali agree dengan ustaz tu. Yalah, selama ini bila terdedah dengan hal macam tu, saya macam tefikir kenapa kamu suka sangat dengan foto macam tu? Dengan laman sosial yang actively moving tu, cepat giler kot jadi virus. Eh, kalah la kadar replikasi virus H1N1.

Oh ye, apa yang sedang saya tazkirahkan ni adalah berkenaan perangai sesetengah homosapiens yang suka "mengedar" foto yang tidak menarik. Contohnya macam gambar mayat mangsa rogol yang awak-tahu-macam-mana, mangsa eksiden yang terputus dua digilis lori atau gambar mangsa perang yangbpenuh berdarah. Siap caption ayat Quran.

Secara fizikalnya gambar(s) terbabit diharapkan dapat menimbulkan keinsafan dan sebagainya. Tapi biar saya beritahu awak, secara berhemahnya, IT IS NOT!

Secara jujurnya, saya rasa foto sedemikian sekadar menimbulkan fear dan ia langsung tidak bagus untuk emosi dan otak. Maksud saya kenapa kita nak biarkan mata dan otak kita menyimpan imej negatif. Kata nak hidup positif kan?

Nak sebar keinsafan dan tunjuk kita caring?

Banyak lagi cara untuk mendidik jiwa. Saya selalu tidak setuju dengan pendidikan ganas ni. Heh. Heh.




Ustaz Hasrizal

Ini belum pasal perangai orang yang suka share video hantu.

Dasar hantu betullah. Ye. Awaklah.

posted from Bloggeroid

8 comments:

  1. Prof Muhaya pun tak galak kita tengok benda gitu..gamba2 pelik, video2 pun...gelap hati gitu .Ma oyak la yang Prof Muhaya tu..hehe..Ma kan peminat dia

    ReplyDelete
  2. Sy edit gmbr sendri je ustzh..xpe tak...jerwt naik tang idung..so sy edit la..haha

    ReplyDelete
  3. Sy edit gmbr sendri je..xpe x ustzh? Jerawat naik tang idung...so sy edit la ..haha

    ReplyDelete
  4. Sy edit gmbr sendri je ustzh..xpe tak...jerwt naik tang idung..so sy edit la..haha

    ReplyDelete

Time kasih sebab komen!