Tuesday, June 18, 2013

Bila bosan kerja

Assalamualaikum.

Saya mula bekerja setahun yang dulu. Dan posisi saya sekarang membolehlan saya menggelapkan duit syarikat. Hahaha. Maaf, saya bukan akauntan. Lagipun, saya bebal sikit dengan buku lejar. Tambah-tambah masa kelas Kemahiran Hidup. Saya ni tak pandai buat lejar tak apa, janji pandai perabiskan duit. Senang sikit buat akaun.

Jadi secara konklusinya, tugas utama saya untuk menolong bos. Kuli senang cerita. Orang yang bekerja dalam bahagian laboratory dan R n D, mesti tahu rutin labwork yang sama je setiap hari selagi projek belum settle. Saya masih ingat first day repor duty, seorang staff dah tanya,

"Tak bosan ke buat kerja sama?"

So, i was smiling jelah. Hey, first day kot. Mana tahu rutin lagi kan.

Until few weeks ago seorang staff yang dari bahagian lain datang untuk pinjam lab stuff dan bertanyakan soalan yang sama.

Happily. Smiling lagi saya cakap,

"TAK."

So saya memang buat benda yang sama la kot setahun. Bukan lah hari ni buat labwork esok buat biskut. Lusa buat akaun. Tulat buat admin. Lepas tu buat event. Lepas tu acting. Dan sebagainya.

So lagi, saya tanya balik my other mate.

Dia senyap pada saat pertama sebelum menjawab yang sebab tu lah masa kerja kita dengan santaikan diri, get along with staff. Senang cerita happy kan diri dengan tempat keberadaan kita. Yes, saya bersetuju for the first time dengan mamat tu.


Saya terfikir ada ke kerja yang tak buat benda sama? Posmen, hari-hari hantar surat. Even auditor yang selalu audit different tempat pun still kerja sama kan? (cakap jela ye ye?). Tukang jahit? Hey, hari-hari potong kain tahu. Cikgu? Pak cik jaga Gurney Height Condo yang reti ambik my lesen tak reti pulang pun buat benda sama. (ini kes blame orang lain.hehe)

Disebabkan kita buat kerja yang samalah kita mahir. Kan? Hey, Chong Wei pun hari-hari libas shuttlecock taw.

Jadi janganlah kita bosan dengan kerja kita ye. Kalau bosan pun, salahkan diri sebab mungkin kita yang terlalu tekan diri. Mengeluh dan suka complaint. Manusia ni memang suka complaint kan?

Bila kita bahagia, hari-hari tebar roti pun okey je.

Bye.

posted from Bloggeroid

3 comments:

  1. hai.. salam kenal,
    follower no.279
    done follow sini,
    jom follow teman yea yunk..=)

    http://tengkubutang@blogspot.com/ -->(official)
    http://kucenkucenbelog.blogspot.com/ -->2nd blog

    ReplyDelete
  2. hello cik adik..jaga tu syok kt anda...haha... kalu ikhlas buat keje mesti x bosan la...n tmbh2 benda yg kite suke...hikhik...

    ReplyDelete
  3. nak buat keje yg mcm2? meh dtg amrec. sat jd researcher. sat buat purchasing. sat jd organizer event. sat buat keje 5S. sat buat aktiviti kelab. mslh identiti kami nih...

    ReplyDelete

Time kasih sebab komen!