Saturday, February 12, 2011

Tiruchirappali...wait for me!

I heard about this twist-your-tongue word yesterday, for the first time.. Hahahaha. Simply because Im no so good in Geografi but then I got A. That was a prove. Im not so stupid in Geografi, maybe. Im in love with History not Geografi, but I can draw Malaysia map and it is a wonderful drawing. If you ask me how, I tell you now eh..

"Im born with drawing skill" (rasa nak lempang tak?)

Thanks to one of my customer for saying this word. Kalau tak memang sampai kiamat I tak kan taw pasal kewujudan tempat ni. Yes! Tiru tu nama tempat la. Tak taw? Memang la... Sebab level of my curiosity sangat tinggi sehingga ke tahap boleh memecahkan termometer, I check about this Tiru. Google la, easy man. Kata wujud pada abad 21 kan.

Oh ya, masa customer tu sebut Tiru ni, I confirm yang I tak dengar word TIRUCHIRAPPALLI.

"Kochi?"

Bukan jugak. emm, so I try and jumpa.

"T-I-R-U-C-H-I-R-A-P-P-A-L-L-I?"

"Ya, trichy."

Sama ke tu bang oi? Sama la sebab Tiru kepala pali ni kita sebut jugak sebagai Trichy. Em, buat sakit lidah je taw.

Pernah dengar Tamil Nadu? I pernah, juta-juta kali dengar. Dalam subjek Geografi ada sebut ok. This Tiru Kepala Pali ni salah satu bandar dekat Tamil Nadu. Tamil Nadu dekat India meyh.
Jawab saya dengan sombong dan berlagaknya. Perkataan Tamil tu dah bagi clue, kalau cakap dekat New Zealand apa salahnya? Helo, dekat Pahang ada satu tempat nama kampung New Zealand ok. So kalau orang tanya New Zealand dekat mana cakap dekat kampung Siti. Dont worry, ur not stupid cuba kurang mengerti ja...haha..

Makin banyak benda yang kita tahu, makin banyak pula benda yang kita tak tahu. Inilah learning process yang sampai hujung nyawa pun kita tak kan dapat tahu semua benda yang ada dalam dunia ni. tu belum masuk dengan luar dunia kita. Masa kita 5 6 years old, kita belajar ABC, lepas tu kita belajar membaca.

Lepas belajar membaca, kita jumpa banyak benda yang perlu dibaca, lepas kita baca satu benda tu, kita dapat satu soalan, kita cari jawapan, bila dah jumpa jawapan kita jumpa soalan lagi dalam jawapan tu. Situasi ni berterusan. Nampak tak? Kita tak akan pernah tahu semua benda.

Jangan cakap yang bila dah keluar universiti tu (keluar dengan lulus, kalau kau kena tendang tak masuk korum) kita dah pandai. Tahu serba serbi sebab I akan cakap dekat you...

"Welcome to real school"

4 comments:

  1. hahaha..tiruchipalli..lawak tol..
    betul3..makin byk benda kita tahu,makin byk yg kita x tahu..lg2 blogging ni..setiap hari ade je benda baru..huhu

    ReplyDelete
  2. susah nyer nak sebut..terbelit lidah dah ni..he3...

    ReplyDelete
  3. haha...okay first time dgr nama nieyh...haha

    ReplyDelete

Time kasih sebab komen!