Tuesday, April 20, 2010

Rahsia sarapan

Sarapan atau lebih popular disebut breakfast menjadi igauan ngeri bagi sesetengah orang. Saya sering mendengar keluhan, rungutan malahan rengekan teman-teman dan orang sekeliling (ini bila menyibuk nak dengar orang sebelah sembang apa. Eh, macam la korang tak macam ni kan?) Sebab utama mereka reject awal-awal breakfast ni, belum lihat menu dah tolak, oh, sungguh rugi. Sebab mereka bilang sama saya...

"Nanti perut sakit"

Kesian mendengar. Sakit perut adalah perkara yang sangat menyeksakan ok.

Dengar ya kalian, pensyarah saya pernah bilang sama saya, sakit perut itu kerana satu isyarat, lebih kurang maksud macam wake up call (eh, betul ke? tak apa. Janji kalian faham maksud saya) Faham ke? Maksudnya, perut berkata..

"Tolong! Saya mahu keluar dari perut awak!"

Jadi, apabila kita mengalami sakit perut, itu bermakna dia suruh kita pergi buang toksin dalam perut tu. Weh, nak ke korang simpan toksin dalam perut? Jadi, jangan takutkan sakit perut itu, baik takutkan kesan toksin tu kalau tak buang.

Tahukah kalian bagaimana mahu hidup secara berkualiti? tersusun? tak ada sepah-sepah macam orang gila, sentiasa berfikiran positif? tak ada nak asyik berprasangka buruk je dengan orang. Ini tak , orang senyum pun korang kata dia nak ngorat kan? Koya la 2 dan juga langsing.LANGSING!.

Jawapannya:SARAPAN

Ye, sarapan yang korang kata buat perut berjoget2 tu.
Kenapa masih nak tolak sarapan?

Oh, ya. Sarapan juga buat kita lebih fokus semasa belajar sekaligus menjadikan kita bijak pandai. Ye, betul. Lepas ni bolehla cipta kereta guna remote.


tak terliur ke tengok nasi lemak ni



aien's:salah satu sebab kenapa saya sangat sukakan sarapan kerana saya sudah dididik oleh ma sejak kecil. Oh. sayang ibu!

4 comments:

  1. ore minum air jah sarapan
    ok la 2, bekfes gak kan
    haha

    ReplyDelete
  2. air o wjib..

    milo or nestum will be okey..=p

    ReplyDelete
  3. sy jrg breakfast sbb da ter biasa...
    tpi skrg oke lah.. slalu gak lah breakfast..

    sarapan ni bagus sebenarnya..
    :D

    ReplyDelete

Time kasih sebab komen!