Wednesday, October 5, 2016

Alahai mak mertua



Assalamualaikum dan kabare?

Setiap hari, saya mesti akan terbaca cerita-cerita negatif atau gosip. Dulu suka jugak (sekarang sikittttt je). Dulu lah. Sekarang dah reti hide, block, unfriend dan unfollow (miahaha dalam kurungan ni maksudnya gelak jahat tau) kureng la sikit berita haramjadah masuk newsfeed. Sucikan akak? Miahaha lagi. Teringat ada terbaca pasal kisah mertua. Oh ya, kalau kisah mertua ni saya refer mertua kepada perempuan saja since lelaki kan "taat" pada mertua sebab tu jarang dengar depa gaduh. Haha.

Okay macam ni. Mula-mula korang kena ucap Bismillah sebab ada mertua. Eh, ada orang tu meroyan nak mertua sebab tu gatal nak kahwin #kahwinmuda konon. Ala gurau je. Touchinglah gegirl ni. Gini korang, isu menantu VS mertua sampai boleh buat drama ni isu basi yang tak akan habis. Jadi, isu yang sebenarnya adalah macam mana kita nak jadi menantu yang baik lepas kau rembat anak jantan dia. Ha, best kan tajuk sis tu? Ada sentap tak? *smileemoticon*



Kenapa nak jadi menantu baik sis? Mak mertua saya tu dah rupa Nyonya Mansoor.

Kalau dah terjadi menantu mereka ni, korang redha sahaja dan janganlah asyik stress. Siapa suruh tak kenal dengan mereka sebelum kahwin. Padan muka. Miahaha. Sebenarnya, dari perangai anak aka boyfriend korang tu, korang dah dapat agak maknya macam mana. Iyalah, dah kalau anaknya tawadduk semacam, mestilah sebab maknya didik dengan baik kan.

Tapi ada beberapa kisah korang baca (sis tak baca tau gosip. hehe) ada menantu yang baik amat jalan kepit tapi mak mertua jahat sangat tau. Alah macam drama kat tv tu jahatnya. Nak pesan, kalau korang terbaca (sis tak baca tau gosip hihihi) apa yang korang patut buat adalah ambil hikmah. Bukan jadi Mak Jemah tumpang maki.

Untuk menjawab frasa bergaris tu, kenapa kena jadi menantu baik, adalah sebab ada Allah suruh kau jadi jahat ke?

Senangkan jawapan saya. Sebab tu mak mertua sayang. Eh, tak ada kaitan.


Macam mana nak jadi menantu baik 



Actually kan, ada seorang rakan kerja lelaki pernah tanya pada saya, macam mana nak ambil hati mak mertua sebab dia nak mengorat anaknya. Aduhai, macam berjurus je kan budak ni. #calonsuami.


Actually kan, teknik yang saya ajar (wahahahahaha dah rupa pakar memikat mak mertua) kat dia tu bolehlah korang sebagai menantu apply juga.

Mula-mula kita kena faham yang sebagai manusia normal bernama perempuan kita ni memang tak nak dan mudah dengki bila lelaki ada perempuan lain. Kita akan jadi tak normal kalau yang kita dengki tu adalah mak mertua kita sendiri. Normal juga kalau kita ada macam rasa "ish sakit pulak hati ni" dekat mak mertua kita. Kita akan jadi tak normal kalau kita mula tak suka dan benci dengan mak mertua.

Ramai sangat perempuan bergelar menantu yang disayangi dan diterima baik oleh mertua termasuk saya miahahahaha gelak lebih sikit. Harap mak mertua aku tak baca. Apa kata korang perati je (kalau korang ada masalah dengan mak mertua la) apa yang dia buat dan macam mana dia layan mak mak mertua dia.

Jangan lawan cakap. Seberapa besar betul pun cakap korang dan sahih salah sangat mak mertua kita, diam je tau. Alah macam tak biasa buat muka kena marah masa sekolah. Biar dia bercerita. Biar dia beritahu pandangan dia. Biar dia mengajar. Alah bukan dia nak check pun korang buat tak macam dia suruh. Erm kalau dia check, mertua korang tu mungkin bekas supervisor kot.

Raikan mereka. Sayang, siapa yang tak suka dirai dalam dunia ni? Sebab tu wujud manusia attention seeker. Attention seeker ni kategori yang tak pernah dapat keraian dari orang tau. Pandai-pandai la raikan kewujudan mertua tu dalam hidup. Amboi, anak dia kau nak kan, jangan makan sorang ye. Secara jujurnya, saya adalah jenis pendiam #kot dan tak reti sangat bercakap dengan orang tua, jadi macam mana nak cuba bersembang dengan mereka? Saya layan cerita diorang sajo dan add on soalan. Lagi syiok mereka bercerita adalah.

Sesekali tu korang beli la hadiah untuk diorang. Lesung batu ke. Set pinggan mangkuk ke. Ataupun beli je shawl. Ha, mesti bergaya kan. Alang-alang tu boleh la pilih shawl kot sidebar sebelah ye. Ada link dah tu. Nanti kita pos je kat mak mertua korang. Miahaha.

Okaylah. Sis nak promo je sebenarnya.

Bye.

No comments:

Post a Comment

Time kasih sebab komen!