Friday, September 30, 2016

Memori Kereta



Assalamualaikum

Beberapa hari lepas, saya berbual dengan anak lelaki saya yang berusia 4 bulan (walaupun dia buat muka toya. Miahaha) masa suami sibuk memandu dan main Pokemon Go kat sebelah. Bonding sessionlah konon tu. Saya beritahu dia yang;

“Sunan, you are in your mummy and daddy’s car. Myvi. Soon, we’ll riding BMdabaliyu okay?”

Dan macam biasa, saya seperti bercakap dengan tiang elektrik je. Takpe, bonding session memang selalu tough. Miahaha.

Here comes my story,

Bercakap pasal kereta, tak pasal-pasal memori 64GB 3RAM saya pasal kereta TURN ON. Liplapliplap. Kalau dari jauh boleh nampak lampu siren atas kepala saya kelip-kelip. Okay tak kelakar. Few times jugak saya buat siaran ulangan kepada suami episod ‘childhood story’  dan salah satunya pasal kereta dan kadang-kadang dia gelak kesian. Hampeh. Patutnya dia sedih okeh!

Dilahirkan dan dibesarkan dalam keluarga yang tidak kaya, (read: kurang material lebih kasih-sayang) salah satu “aset” lambang kekayaan pada masa itu, yakni kereta, memang tidak pernah saya rasa. “Best” naik kereta tu macam mana ya? (korang baca macam iklan dnars tau) melainkan tumpang kereta orang. Kami cuma bergerak dengan motosikal atau basikal. Kalau ada Bersamamu time tu mesti hit story ni. Miahaha. Unless ada keperluan (yang akan saya ceritakan kat bawah ni) untuk pakai kereta, abah dan ma akan usahakan untuk pinjam kereta dan driver sekali since abah tak ada lesen kereta.

Sejak kali pertama saya masuk hostel sampai daftar universiti, semua proses “hantar anak mengaji” ni dengan kereta orang. Walaupun dengan kereta orang dan kadang-kadang abah dan ma terpaksa redho “dikikis” manusia yang bertopengkan “tolong”, saya tahu usaha dan doa mereka berdua didengar Allah. Bila dah besar dan matang baru sedar dan faham pengorbanan makbapak.

Dek kerana tidak biasa naik kereta, kebanyakan adik-beradik saya memang mabuk kenderaan. Asal naik kereta, bus, lori, trellar atau kren, wajib muntah. Ehem, sekarang tidak lagi selepas menggunakan ubat anti muntah. PM tepi untuk set promosi. Dan sebab inilah, saya benci sangat, amboi hiperbola sangat kau ni, dengan bau bas dan sampai sekarang terpaksa makan something minty (read:ber”mint”) kalau nak naik bas untuk bebaskan hidung dari bau bas.

Satu peristiwa malu dan lucu (malu lagi banyak) pasal kereta adalah pasal seatbelt. Masa di MRSM Gerik, bila sampai time outing, kami student mesti fefeeling nak outing padahal duit ada soploh hengget jeww. Kalau rasa nak cepat kami naik teksi share 4 orang (kepit lutut hulur duit teksi kau!). Yang seronoknya, mesti berebut tak nak duduk depan sebelah pakcik driver, kenapa entah, malu macam tak ada hidung.

Beberapa kali saya terselamat sebab ada kawan yang tak kisah dok depan sebab dia ada hidung sehinggalah one day, saya terpaksa rela duduk depan. Dan hanya Tuhan yang tahu perasaan saya masa itu yang dah maki hamun dalam hati sampai habis airliur dan hati berdegup kencang bukan malu duduk sebelah pakcik driver, alah kalau muda dan hensem macam pelakon korea descendent of the sun tu, berbaloi la jugak degupan hati tu.

Reason UTAMA saya elak sangat untuk duduk di depan adalah seatbelt. Saya langsung tak tahu nak pakai seatbelt macam mana okeh. And I was soooooooooooooooooooo super duper hyper shy to ask how bila pakcik tu suruh pakai. Dan berlagak pandai tarik je tali yang tercapai dan cuba teka macam mana saya pakai seatbelt?

Yes, betul. Saya belit leher sendiri.

And yes, kawan-kawan belakang gelak.

And yes again, saya memang malu macam tengah telanjang.

Tapi, sebab nak control comel, saya buat muka tak ada perasaan dan biarkan je bila pakcik tu tolong pakaikan. Feeling princess ON. Miahaha.

I guess, Allah takdirkan saya untuk duduk di depan bukan untuk buat cerita kelakar, tapi itu cara dia ajar saya pakai seatbelt kot. Taktahu kawan-kawan yang duduk belakang tu ingat atau tak kisah ni, hope taklah. Hehehe.

Erm jangan risau Sunan, nanti mummy ajar pakai seatbelt.

No comments:

Post a Comment

Time kasih sebab komen!