Tuesday, March 1, 2016

Pregnanthood


Reaching 3rd trimester.   

Its not easy for me to blog about my personal life. One of the reason is, I dont know how. Second, even in real life i dont talks about my personal with people excluding my husband and family. But, i feel like, i want to blog this one. Because its rare okay. Haha. 

So, alhamdulillah i reached 7 months of pregnancy. Thats the story. Hee   

Okaylah, tukar bahasa. Best sikit.  

Milestones dari 2 bulan ke 7 bulan (read:bulan ke 2 baru tahu pregnant. Ignorance sangat kan dengan badan sendiri) yakni 5 bulan perjalanan kehamilan,ceewah, memang penuh dengan suka dan duka. Yang paling ketara, i became another me. Totally different cuma masih mengekalkan rupa yang sama. Saya tahu ada 3 bulan yang mencabar lagi tapi itu mungkin saya blog lepas raya. Just untuk lengkapkan post 9 bulan pregnancy. Nanti boleh rujuk masa depan.   

So alhamdulillah lagi sebab sehingga sekarang masih sihat dan happy. Ketika 0 week ke 7 atau 8 week, saya mengalami kemalasan tahap syaiton sangat. Masih saya ingat, setiap malam around 8 ke 9 malam, saya automatik akan shut down. Lemau macam keropok masuk angin. Dan sampai tahap stress dengan diri sendiri yang dah macam tak berguna dah. Haha. Im blessed with loving husband yang sangat memahami dan tak ada nak marah-marah.  

Masuk bulan 2 ke 5, the best part started. Iaituuuuuu musim alahan dan muntah. Dan mengidam. Saya tak ada morning sickness. Cuma ada anytime makan sickness. Apa-apa yang masuk ke perut dan tidak disukai baby akan keluar balik, SEMUA. Letih memang letih tapi ada satu masa bila muntah makin slow down, husband and i risau because tak muntah. Saya sendiri, kadang-kadang seronok bila muntah sebab buat saya ingat yang "kau tu mengandung" since perut belum ada time tu. Or baby bump bak kata orang jaman sekarang.   

Mengidam pula biasa sahaja. Asam, aiskrim, certain kuih and yang senang gila nak dapat je. So far, husband memang layan kalau saya nak makan apa-apa walaupun bukan kategori mengidam. Hee. Oh ya, ada masa saya diserang sakit kepala yang tak henti tapi still boleh tahan. Orang kata baby boy, maybe. Entah.   Slowly, alahan saya hilang. Mengidam dah kurang. Sakit kepala pun xada. 

Cuma reaching 7m saya percaya another level of "pregnancy symptom" sedang datang. Macam main game. Setiap level kan ada halangan sendiri. Tapi, saya bersyukur dan bersyukur sangat memandangkan sehingga sekarang kandungan dan maknya sihat. Walaupun sekarang perut besau, tapi we both sihat.   

Itu paling penting.  

1 comment:

  1. I found that Portugal is in fact the most racist place on earth; especially toward African blacks! It's as if they have never seen a black person before and the Portugee culture is not only backwards (as if you steped in a time machine and went to the year 1899) but the citizens where exceptionally ignorant. It was as if you were talking to a wall rather than a human being. The Portugee also seemed to be trapped in another dimension of space and time because they kept on talking and mumbling about the past rather than the present...it was pretty funny actually. I found this website that offers a Dr.'s opinion about the racism in Portugal and why the xenophobic culture is not just promoted within but exported as well to everywhere else they may be living. Strange since i've never heard of racism being described that way before?? Portugal seem to be experts in racism, especially in Canada and the U.S.

    http://portugalisaracistcountry.blogspot.ca/

    ReplyDelete

Time kasih sebab komen!