Wednesday, July 10, 2013

Jom handle jurujual

Assalamualaikum

Rupa-rupanya ramai yang buat early preparation untuk hari lebaran. Ini terbukti bila saya melihat sendiri betapa berpusu-pusunya manusia membeli pakaian raya. Tak kan lah beli biskut raya pulok. Kang jadi juadah iftar pulak.

Jadi Ahad baru ni saya pun buat early jugak. Almaklumlah gua kalau shopping time puasa, datang pula hari panas, darab dengan rakyat jelata lagi, memang setan dalam diri ni terlepas. Ada yang balik makan hati.

Tapi perempuan dengan shopping dia macam besi berani gitu. Asyik melekat. Eh, saya spesies lain sikit. Shopping ada masa. Window shopping terlebih masa. Yang paling best bila masuk supermarket suka Lahi menikmati kepelbagaian tupperware dan pinggan. Atau jenama sabun basuh. Style makcik.

Jadi, sebab besi berani tu, kita harus ada taktik membeli dan blah dengan happy. Maksudnya, kita dapat barang, dan jurujual kalah. Heh. Heh.

1.Set awal-awal nak beli apa dan bawak duit cukup-cukup.
Hari tu saya dah plan nak beli baju sepasang, jubah secara tepatnya. Jubah di hari raya, memang muslimah habis. Tunggu nak pakai tudung labuh sikit jeeee lagi. Kain pasang sepasang. Upah jahit no hal. Kitakan ada tailor sendiri. Lepas tu 2 3 helai tudung buat matching. Kenapa entah kena perlu beli tudung tiap kali. Padahal kat dinding macam-macam kaler ada. Tambah tolak duit dalam akaun, bawak la jumlah yang berpadanan.

2. Pergi tempat tak ada atm
Percayalah walaupun ke utara kita bershopping, selagi kad atm ada di sisi (dengan syarat banyak 000000 okey) bawak 10 sen pun tiada masalah. Tinggal cucuk je. Hari tu, saya sengaja pergi Nilai 3 (senang parking dan mesra dompet). Tempat ni bagus sebab ada mesin atm tapi entah di mana(memang tak akan ambil tahu sampai bila-bila. Haha). Tambah pulak saya jenis ikut peraturan. Kad Atm maybank mesti kena draw dari mesin atm maybank. Sanggup cari. Eh, bukan berkira yang seringgit tu.

3. Pesan kat partner shopping supaya ikut no 1 tadi.

So, bila dah duit tak ada melebih, mesti kita tak akan shopping lebih dari yang kita perlu. Bulan2 ramadan ni elok bersederhana. Heh heh.


Satu hal yang paling memerlukan seni bila shopping adalah session menawar. Orang putih kata bargain. Kot? Bila demand tinggi, lebih lebih lagi musim raya tak lama lagi, seller mesti letak harga tinggi sebab dia dah tahu dah kita suka menawar. Membeli tanpa menawar tak ada feel okey. Tak berseni langsung.

Satu hal saya suka sangat di Nilai 3 adalah sebab kita boleh tawar menawar sampai lubang cacing. Dengan syarat ada skill. Bukan nak lupakan tema "hidup Melayu" atau "satu Malaysia" tapi ada ke dua dua tu kisahkan akaun kita? Jadi, ayuh bijak berbelanja. Go to the lowest price you can. Yeh.

Bila membeli kat sini, saya lagi prefer cari kedai yang penjual dia rakyat asing. Sebab senang sikit handle. Lagipun memang mostly penjual dia sek-sek mereka pun. Bukan apa, kadang kadang yang serumpun ni, kita belum cecah kaki lagi dah buat muka menghalau.

Lepas tu yang kurang berkenan sikit bila kena layan macam "kesian,tak ada duit la 2 nak beli". Bila tanya harga, kalau mahal, kita buat muka "kenapa mahal sangattt, wahai baju cantik menawan" cepat je dia offer yang lagi murah. Dah sah sah kita tanya harga sebab tertarik dengan yang itu. Biasanya kedai yang bagi this type of treatment memang saya tinggal. You hurt my feeling okeh. Sob. Sob.

Macam mana nak tawar menawar?

Go to the lowest.
Kalau die letak 100.mintak la 70. Saya jenis jahanamkan perniagaan orang, mintak 50 terus. Jangan putus asa. Go go. Sampai esok pun tak apa bargain tu sebab last last mesti dapat penampar. Heh heh.

Tanya baik-baik. Tambah muka baik-baik
Yang penjual tu lelaki. Well, lelaki, tengok pula awek comel, cakap baik-baik, mesti luruh harga punya. Jangan menggedik pulak. Kita nak beli barang ye, bukan jual body. Jangan lupa adik-adik dengan misi kita.

Bila sampai time membayar, gunakan teknik "ini sajalah yang ada nak". Yang ni tak boleh reveal lebih. Case sensitif sikit. Ini perlu acting skill.

Yang paling penting pergi dengan partner yang gila tak reti malu. Hari tu saya pergi dengan adik saya, memang jenis muka banyak gula dan tak malu. Senang je dia adjust mamat penjual tu. Semua barang kami beli harga paling murah. Harapnya. Mungkin ada orang yang skill menawar dia tahap phd.

Dah dapat barang, beredar dengan elok. Praktik akad jual beli. Senyum. Bila dah jauh sikit dari kedai tu, angkat tangan tepuk bahu.

"Bagus, kita menang hari ni"

posted from Bloggeroid

3 comments:

  1. Abah saya pun ajar saya macam ni juga. Selagi boleh dapat harga paling murah, selagi tu gila-gila tawar-menawarnya. Ehehehe... :D

    Ending terbaik!
    "Bagus, kita menang hari ni."

    Ayat ni serious buat saya tergelak. Ahahaha... :DD

    ReplyDelete
  2. miss A tak pandai tawar menawar..sampai my mom marah..huhuhu

    ReplyDelete
  3. haha. ain mmg daebak dalam bab ni! hehe

    ReplyDelete

Time kasih sebab komen!