Thursday, May 16, 2013

Si Terang dan Si Gelap

Kadangkala, Si Terang buntu dengan suasana dingin dan sikap selamba cicak yang Si Gelap ada-adakan. Barangkali Si Gelap sudah imun dengan Si Terang yang acapkali terbabas mengikut jalan amarah dan bodohnya.

Si Terang dan Si Gelap bukanlah serupa. Perangai, latar belakang, cara berfikir, cara mengolah situasi, citarasa dan cara dibesarkan amatlah berbeda. Si Terang keras lagaknya. Si Gelap lembut gayanya. Adakalanya Si Terang merasakan kelembutan yang dipamerkan menyebabakan Si Gelap terbuli. Walhal Si Terang cumalah keras pada permukaannya.

Si Gelap bagaikan mengerti rentak Si Terang. Mana mungkin dinding sabar kukuh terpacak bila yang satu dicantas, melainkan asasnya benar konkrit.

"You listen to me"
"You, shut up"
"Ya, you are wrong. Always"

Si Terang dan Si Gelap sering bertingkah rasa. Tapi habisnya ketawa juga. Si Terang dan Si Gelap hanyalah kuman tak terpandang. Tapi Si Terang dan Si Gelap tahu di mana masing-masing terletak.

Si Terang dan Si Gelap adalah dua entiti yang lain. Berbeza. Tidak pernah sama. Umpama siang dan malam. Tapi Si Terang dan Si Gelap saling lengkap dan perlu. Mereka umpama dua benda yang terpisah padahal mereka satu. Si Terang dan Si Gelap tahu andai mereka tidak cuba mengerti duduknya, dunia mereka kacau. Umpama malam yang mengerti siang, laluereka tidak pernah mahu muncul pada sama masanya. Begitulah Si Terang dan Si Gelap bak malam dan siang, berbeza tapi satu. Tapi belajar kenal saban hari.

posted from Bloggeroid

2 comments:

Time kasih sebab komen!