Thursday, December 13, 2012

Berhati-hati di jalan hidup

Assalamualaikum.

Kalau post yang tak ada gambar meanin that im updating my blog using not so smart bloggerdroid. However this application is still in my phone because this is the one yang boleh diharapkan. Stupid but dependable. Yeke?

Looking at my new calendar(given by company) and i am speechless. Kita dah sampai mid of Disember gitu. Tak lama lagi orang akan sibuk update azam tahun baru. Dan. Dan. Dan. Makin ramai kawan sefacebook akan menikah. Aish. Dah makin dewasa dah rupanya. Tapi saya masih merasakan diri 21 tahun walaupun wajah ni berumur 12 tahun, eh, 17 tahun.

Masih ingat lagi masa zaman sekolah orang-orang yang saya hadap adalah guru dan kawan. Dan perangai yang tak berapa best cuma guru yang garang, kawan suka mengumpat, meniru,dan all those yang simple2. Tapi bila semakin dewasa dan sudah ekpose kepada dunia yang dipanggil dunia, orang yang saya jumpa adalah daripada pelbagai jantina (berapa jantina yang wujud ni), umur, pangkat,taraf pendidikan, latar belakang keluarga yang pelbagai. Jadi semua dah jadi wide.

Syukurlah bila kita dah menginjak tua sikit, kita punya akal akan lebih berkembang. Tapi still ada manusia yang sel otak dia tak sihat dan dia walaupun semakin tua akan jadi semakin bebal dalam bahasa melayunya. Lebih baik kita pastikan bila kita semakin dewasa kita akan jadi kategori yang berguna. Barulah pepatah "lebih makan garam tu" suits you. Perfectly lagi.

Oh ya. Ini bukan entry sebab saya nak condemn sesiapa. Ini sesuatu yang saya fikir. This is my words. Huu.

Bagi diri saya sendiri menjadi dewasa buat saya sedar diri yang saya semakin banyak yang tak tahu. It is true when people said life is a real school. Saya jumpa banyak benda baru. Belajar benda baru,yet, rupa-rupanya lagi banyak tak tahu. For that, i need to keep learning. Menimba ilmu. Gunakan otak dengan betul. Berfikir. Cari ilmu. Berfikir. Cari ilmu.

Hak bermain hak kami. Eh, bukan.
Ada satu frasa dalam lirik lagu yang bahagian rapping. Guna hak berfikir sebelum hak bersuara.

I hope i can use my brain perfectly. You too.

Bye.

Ini entry saya pun tak tahu maksud apa.
posted from Bloggeroid

2 comments:

Time kasih sebab komen!