Tuesday, December 20, 2011

Kisah budak kecil

Zaman kanak-kanak sememangnya cukup indah untuk dikenang (tidak mungkin kembali, kenang pun jadi la) smapai boleh tersenyum sendiri. Kan? Dan I pasti semua punya momen indah hatta kebanyakan momen tu tak berapa nak indah. Dan yang paling tragis bila kita teringin sangat jadi dewasa semasa Allah bagi jadi budak. Huu...

Kenangan berlari-lari selajunya sampai bergegar rumah kami (yang pada masa itu gelegarnya kayu) semata-mata untuk melihat mesin besar warna kuning, kalau dfikirkan balik rasa nak gelak hahaha je. Yang paling best sebab melihat dari jendela. Sampai ke hujung jalan mesin tu bergerak barulah kembali tengok Sailormoon (ini tipu). Kadang-kadang untuk nikmat yang lebih, boleh lagi turun ke bawah tak pakai selipar jepun. Tapi, intai dari jendela tetap lagi umphh.


kalaulah mesin padi ni boleh jadi kereta macam transformer, zaman kanak-kanak mesti bertambah power.


ini jentera yang membajak. kalau lalu je, maka banjir lumpur la jalan

Jadi kanak-kanak zaman 90an yang tinggal dekat kampung, tempat bermain mesti dalam semak je. Faham saja la dalam semak, semua binatang ada. Tu yang selalu kena marah. Tapi yang paling menyedihkan bila dah terkena ulat bulu. Ulat bulu zaman sekarang lagi bahaya, sekali kena boleh menderita sepanjang hayat (macam melampau pulak statement ni, tapi nak buat macam mana, lelaki zaman sekarang memang ramai yang..).

Berbalik dengan ulat bulu yang real tu. Kalau kena memang gatal amatlah. Makin digaru, makin penuh bijik dekat badan. Tiba-tiba rasa gatal pulak.


comel pulak ulat bulu ni

Bila kami adik-beradik kena dengan ulat ni, ma selalu sapu dengan minyak masak je. Dah macam India pulak kena mandi minyak ni. Tapi lapas 15 minit (agak je) bintik tu hilang. Dah boleh mandi. Esok main lagi. Haha..


kalau nak cepat hilang bintik, boleh guna minyak masak yang dah guna goreng ikan kering


Whatever it is, Im still budak-budak with smart brain. Haha.

3 comments:

  1. ain nie hasnah..ang dah start training ka??

    ReplyDelete
  2. ain nie hasnah..ang dah start training ka??

    ReplyDelete
  3. ain nie hasnah..ang dah start training ka??

    ReplyDelete

Time kasih sebab komen!