Monday, February 24, 2014

Saudara dan sahabat

Assalamualaikum,

Kalau tak jawab nanti mimpi pocong.
Hahaha.

Okey.

Saya tak berapa ingat kata-kata ni saya cedok dari mana, boleh jadi buku yang saya baca atau filem yang saya tonton. Whatever it is, kata-kata ni memang deep meaning untuk orang yang pernah dan tahu rasa.

"Saudara, akan kekal sebagai saudara walau apa pun terjadi, tapi kawan akan berusaha untuk jadi kawan"

Betul. Katakan Ariana Rose tu kawan anda dan tiba-tiba dia merebut kekasih anda, Tengku Adam, mesti anda berdua bukan lagi kawan kan? Macam mana kalau Ariana tu sepupu anda?

Jangan katakan orang yang kita selisih bahu tepi jalan pun boleh kita dengkikan, ini pula saudara mara yang tahu luar dalam. Saya perhatikan hal dengki dan cemburu membabi buta macam comel ni banyak juga timbul. Paling menyakitkan jiwa bila ada majlis atau keraian.

Secara logiknya, dah nama pun saudara, sepatutnya masing-masing keluarkan idea atau tenaga untuk membantu. Permudahkan hal orang. Come on, kata saudara. Tapi bila dengki datang, semua yang orang lakukan adalah salah, bodoh dan jahanam.

Sampaikan isu nak kahwin pun boleh dihalang-halangnya.

Kalau kita tengok dalam drama Melayu orang yang macam ni pada episod akhir mesti kena serangan strok atau mati kemalangan.

Tapi ini realiti, entah kita atau dia yang mati dulu.

So, bila hal macam ni yang timbul, mangsa kena jadi bijak sikit. Hati sakit tak apa, asal jangan kita jatuh taraf macam mereka. Hati sakit boleh menangis bergelen-gelen tapi kalau kita sama jadi antagonis, habis la.

Dengar dan telan.
Sakit hati?

Makan panadol.
posted from Bloggeroid

1 comment:

  1. x tahu menahu lak makan panadol boleh ubatkan sakit hati.

    ReplyDelete

Time kasih sebab komen!